Photographbyjohn.com
June 24, 2020

De zeven watervallen van Istrië

Posted on June 24, 2020  •  5 minutes  • 1031 words

Deze route is een ware traktatie voor liefhebbers van ongerepte natuur. Sommige delen lopen door de speelse rivierbeddingen van de Draga en Mirna, waarin het water meren, stroomversnellingen en watervallen vormde. Maar een van de mooiste versieringen van Mirna gaten, kuilen, zuilen en vele vormen die door water in de rivierbedding worden gesneden. Het pad begint onder Buzet, op de brug over Mirna bij de Istrische waterleiding. Vandaar gaan we stroomopwaarts langs de noordkant van Mirna. Na de eerste kilometer scheiden we ons van de rivier Mirna en gaan het bos in waar de weg ons langs de rotsbodem van de rivier Draga leidt.

Hier wordt van ons verwacht dat we in minder dan een kilometer lengte 100 meter hoogteverschil en vijf prachtige watervallen beklimmen. Het smalle pad leidt ons langs het water en zelfs over het water en onder de indrukwekkende rotsen door die ervaren klimmers aantrekken. De moeilijkste delen van onze reis zijn gezekerd met touwen die onze klim gemakkelijker maken. Onderweg kom je verlaten schachten van oude kolenmijnen tegen, waar je ook naar kunt kijken als je zaklampen bij je hebt.

Na de vijfde waterval (2,8 km) op een grote serpentijn komen we uit de Draga rivierbedding en vervolgen onze weg door het bos richting Selce (3,4 km). Van daaruit gaan we naar het zuidoosten langs een weg die tussen het bos en de velden loopt. Kort voor de vijfde kilometer steken we weer de Draga kloof over en 300 meter later, precies op de vijfde kilometer van onze weg, breken we uit op de macadam. We nemen het naar het zuiden naar rechts en verlaten het na minder dan 200 meter - bij de eerste afslag naar rechts, waar we linksaf een bospad op gaan.

Al snel komen we vervallen stenen huizen tegen die begroeid zijn met klimop in de dorpen Glistonija en Šćaveti, verlaten gehuchten van Blatna Vas. Hier bereiken we het hoogste punt van het pad (281 m). Na ongeveer een kilometer zachte weg bereiken we Kuhar, een ander gehucht van Blatna Vas, in wiens pittoreske stenen huizen mensen in volledige harmonie met de natuur leven. Verderop leidt de weg ons zuidwaarts richting Kotli (7,7 km). Na een verfrissing in de rivier Mirna onder de zesde waterval en genietend van het uitzicht op de pittoreske ketels, vertrokken we op een bospad boven de rivier naar het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken drie keer Pengari (11,4 km) Mirna over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op iets meer dan een kilometer wandeling langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. in wiens pittoreske stenen huizen de mensen in volledige harmonie met de natuur leven. Verderop leidt de weg ons zuidwaarts richting Kotli (7,7 km). Na een verfrissing in de rivier Mirna onder de zesde waterval en genietend van het uitzicht op de pittoreske ketels, vertrokken we op een bospad boven de rivier naar het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken Pengari (11,4 km) Mirna drie keer over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. in wiens pittoreske stenen huizen de mensen in volledige harmonie met de natuur leven. Verderop leidt de weg ons zuidwaarts richting Kotli (7,7 km). Na een verfrissing in de rivier Mirna onder de zesde waterval en genietend van het uitzicht op de pittoreske ketels, vertrokken we op een bospad boven de rivier naar het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken drie keer Pengari (11,4 km) Mirna over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. we vertrokken op een bospad boven de rivier in het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken drie keer Pengari (11,4 km) Mirna over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. we vertrokken op een bospad boven de rivier in het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken drie keer Pengari (11,4 km) Mirna over, en ergens rond de 12 kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. we vertrokken op een bospad boven de rivier in het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken Pengari (11,4 km) Mirna drie keer over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad. we vertrokken op een bospad boven de rivier in het noordwesten. De weg daalt af en toe langs heuvels en passeert de zevende waterval. We steken Pengari (11,4 km) Mirna drie keer over. Ergens rond de 12e kilometer sluiten we de cirkel en bevinden we ons weer in de vruchtbare velden langs de rivier, vanwaar we wachten op een wandeling van iets meer dan een kilometer langs de zuidoever van de Mirna naar het startpunt van dit prachtige pad.

Start de route via Google maps

Bron: Istria Trails

Follow me

and find out what i'm doing more...